zondag 5 oktober 2014

Ik pimp, jij pimpt, wij pimpen ...

Tijdens de solden kocht ik in de hema een stapeltje effen longsleeves in felle kleurtjes, tijd om deze te 'pimpen'! Bovendien had ik nog een stofje liggen dat Maxim ooit koos maar een veel te grote print had om er een hemdje van te maken, en zwemzakken heeft hij ondertussen genoeg ;)

Er zijn verschillende mogelijkheden om te pimpen. Je kan een full color applicatie kopen in de naaiwinkel, maar deze zijn vaak te duur naar mijn goesting. Een andere mogelijkheid is overgaan tot flocken. Helaas heb ik (nog) geen supersonische snijmachine dus kan ik enkel (en met veel gepruts) simpele afbeeldingen aan voorlopig. Een derde mogelijkheid is zelf een applicatie maken uit stof (of vilt) en die op de shirt stikken.

Ik maakte vroeger al applicaties uit stof. Meestal maakte ik een figuur uit een andere stof. vb een girafvorm uit een stofje met dierenprint. De werkwijze; zoek online een mooie (eenvoudige) prent, best een lijntekening of een silhouette van iets. Print deze op papier. Neem een kledingstuk (of waar je ook je applicatie wil op maken) en een lap stof dat groter is dan je afbeelding. Leg je kledingstuk met daarop de lap stof, beiden met de goede kant naar je toe. Neem je prent, knip eventueel het te veel aan wit papier af maar je hoeft de prent niet uit te knippen, zorg dat er rondom je prent voldoende wit overblijft. Spelt het papier stevig vast op het kledingstuk en de lap stof. Stik door de lijnen van je papierenafbeelding. Verwijder het papier (je kunt dit gewoon losscheuren, niet knippen) en verwijder de overschot stof rond je prent. Variaties zijn mogelijk, check hoe deze blogster het deed.  

Je kunt ook gebruik maken van vliesofix voor het aanbrengen van applicaties. Vliesofix is een soort van lijm dat je op je stof strijkt. Vliesofix koop je in je naaiwinkel, ik haalde de mijne bij koekepeertje voor 5 euro de meter. Hoe ga je te werk? Je kiest een prent, een detail uit een stof, of een vorm, knipt die uit en tekent die omgekeerd af op de papieren kant van de vliesofix. Deze knip je uit. Leg deze met het papier naar boven op de verkeerde zijde van je applicatie. Strijk deze vast. Verwijder het papier en leg het op je kledingstuk, gebruik een fijne doek tussen je strijkijzer en applicatie. Strijk vast. Kleine afbeeldingen kun je zo laten maar grotere zigzag je best nog eens rond, tegen het rafelen en het eventueel loskomen in de was. Simpel als iets en zo ziet een goedkope shirt er opeens heel anders uit. 
t-shirt: hema
stof: sjiekebiele

2 opmerkingen:

  1. amai deze is heel mooi geworden hoor.En daar heb je een paar uurtjes mee bezig geweest denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Perfect stofje hiervoor! Moet zeggen dat je de zigzag ook supernetjes gedaan hebt, niets van te zien.

    BeantwoordenVerwijderen